Pari viikkoa sitten Helsingin Sanomissa julkaistiin
artikkeli ”Suomen parhaat bloggaajat tienaavat kuin lääkärit”. Juttu toistaa mielestäni
pitkälti samaa kaavaa kuin kaikki muutkin viimeisten viiden vuoden sisällä
julkaistut bloggaamista käsittelevät artikkelit. Eli artikkelissa ihmetellään
tätä jokseenkin uutta ilmiötä, että Suomessa on joukko nuoria naisia, jotka pääsevät
suurille tienesteille kirjoittamalla vaatteista, meikeistä ja muista naisten
höpöhöpöjutuista. Artikkelissa pohditaan, mistä ilmiössä on oikein kyse ja kuka
maksaa näiden bloggaajien tulot.
Artikkelin kommenttikentässä tietysti tuttuun tapaan päivitellään
nykymaailman pinnallisuutta. Lukijoiden mielestä on väärin, että joku
kouluttamaton tytöntyllerö tienaa suuria summia rahaa turhanpäiväisellä
kirjoittelulla kun taas lukija itse on opiskellut korkeakoulututkinnon ja
tienaa huomattavasti vähemmän.
Jep, aina sama kaava toistuu näissä bloggaamista
käsittelevissä lehtijutuissa. Sinänsä artikkelissa ei siis ollut mitään uutta,
mutta joidenkin kommenttien lukeminen sen sijaan herätti ajatuksia.
”Nämä kaikki ”ammattibloggarit” ovat nuoria naisia, jotka bloggaavat
muodista, shoppailusta tai ruoanlaitosta ja myös heidän lukijansa ovat naisia.
Siis sitä samaa turhuutta, mitä naistenlehdissä on, mutta vielä pinnallisemmin
ja yksipuolisemmin – jopa pääasiassa pelkkiä kuvia. Asiatekstiä sisältävällä
blogilla ei voi tienata.”
Tämä kommentti herätti mielenkiintoni. Mielestäni kommentissa
on ainakin osittain perää. Kaikki mediassa esille nostetut hyvätuloiset ammattibloggaajat
ovat muoti- ja lifestyle-bloggaajia. Eivätkö muunlaiset blogit voi menestyä
Suomessa? Onko lukijan väite totta, ettei asiatekstiä sisältävällä blogilla voi
muka tienata? Ainakaan itse en tiedä ketään suomalaista ammattibloggaajaa, joka
tienaisi elantonsa kirjoittamalla muunlaista blogia kuin muoti- tai
lifestyle-blogia. Mistä tämä oikein johtuu?
Jonkin aikaa asiaa pohdittuani keksin useita syitä, miksi muoti- ja lifestyle-blogit ovat oikeita rahasampoja verrattuna muihin blogigenreihin:
- Tavarat ja shoppailu ovat olennaisessa roolissa. Näin ollen blogit on helppo valjastaa myyntitarkoituksiin.
- Mainokset on helppo kohdistaa juuri tietylle yleisölle, esim. H&M:n mainos muotiblogissa tavoittaa täydellisesti kohderyhmänsä.
- Vaatteet, meikit, kodintavarat ja muut esiteltävät tuotteet ovat kohtuuhintaisia ja useimmilla meistä on varaa samoihin tuotteisiin kuin bloggaajalla. Tuotteiden elinikä ei myöskään ole pitkä, joten niitä täytyy ostaa usein. Osa näistä ostoksista tehdään heräteostoksina.
- Muotibloggaaja voi käyttää hyväksi lukijan epävarmuutta. Bloggaaja viestittää lukijalle, että lukijasta voi tulla parempi ihminen, kun hän ostaa jonkin tietyn tuotteen. Lukijan silmissä bloggaaja on hyvä tyyppi, kun hän antaa lukijalle alennuskoodin. Tosiasiassa muotibloggaaja on se pahis, joka luo lukijalle ostotarpeen ja joka itse käärii rahat välistä. Ei bloggaaja huvikseen käytä monia tunteja aikaa Nelly-kollaasien tekemiseen.
- Blogien kulutusmyönteinen ilmapiiri houkuttelee ostamaan.
- Lukija kokee bloggaajan ystävänä, jonka tuotesuosituksiin voi luottaa. Ei kai kukaan omalla nimellään suosittelisi netissä huonoja tuotteita. Se veisi bloggaajalta uskottavuuden.
- Lukija lukee blogia säännöllisesti ja omaksuu alitajuisesti vaikutteita omiin kulutustottumuksiinsa. Hän haluaa saavuttaa saman elintason kuin bloggaajalla on.
Näiden pohdintojen jälkeen muotiblogien maailma tuntuu kovin
raadolliselta. Muotibloggaaja tienaa elantonsa manipuloimalla lukijan ostamaan
tuotteita. Mutta onko siinä edes mitään väärää? Moni muukin tienaa elantonsa
myymällä ja mainostamalla tuotteita. Bloggaaminen on raakaa bisnestä siinä missä muutkin työt.
”Varmaankin 90 % ko. ”journalisteista” keskittyy kuluttamisen ihanuutta
julistamaan ja ovat osa iloista riistokapitalismia. Kaiken kaikkiaan koko
plokkaamistouhu ja sisältö on kulutusjuhlan ylistämistä. Sillä ei ole mitään
merkitystä, mitä seuraamuksia touhulla on.”
On aivan totta, että suosituimmat bloggaajat elävät
mieletöntä kulutusjuhlaa. Aina halutaan enemmän, isompaa ja parempaa. Esimerkillään
bloggaajat kannustavat myös lukijoita ostamaan lisää.
”Lifestyle-bloggaus on pinnallisen kulttuurin kulminoituma.”
Yleisesti ottaen yhteiskunnassa paheksutaan kerskakulutusta,
mutta lifestyle-blogeissa sitä ihannoidaan. Kulutuskriittisyyttä tuputetaan
muutenkin joka tuutista, joten lukijat kenties hakevat oikeutusta omalle
pinnallisuudelle ja tuhlailulle blogeista. Muoti- ja lifestyle-bloggaajat
viestivät lukijoilleen, että on sallittua ja jopa suotavaa satsata omaan
ulkonäköönsä. Shoppailu on myös hyvä keino palkita itseään.
”Blogien suosio kertoo paljon yhteiskuntamme pinnallisuudesta,
joidenkin yksilöiden tarpeesta saada julkisuutta, ja etenkin nuorten naisten
epävarmuudesta.”
Muotibloggaajan on helppoa hyödyntää lukijan epävarmuutta. Monet bloggaajat ovat itsekin kirjoittaneet omasta epävarmuudestaan ja paljastaneet yrittävänsä kohottaa omaa itsetuntoaan näyttämällä hyvältä. Kulutusvalintojen kautta luodaan itselle oma identiteetti ja persoona. Shoppailusta on tullut keino toteuttaa itseään. Lukijaan tarttuu helposti tämä epävarmuuden ilmapiiri ja hänkin ajattelee, että kun hän ostaa bloggaajan suosittelemat tuotteet, tulee hänestäkin vahvempi ja menestyneempi ihminen.
Pääsyy siis siihen, miksi juuri muoti- ja
lifestyle-bloggaajat tienaavat paljon blogeillaan, on se, että heidän bloginsa
ovat helppoja tuotteistaa. Jos blogilla haluaa tienata rahaa, tulee blogin
yhteydessä myydä jotakin omaa tuotetta tai vaihtoehtoisesti mainostaa jonkun
toisen tuotteita. Muiden tuotteita myydessä itse vedetään välistä
myyntiprovisio taikka tuloja saadaan mainosnäyttöjen määrän perusteella.
Tällaista myyntitoimintaa on helppoa harjoittaa muoti- ja lifestyle-blogien
kautta.
Paras tulos saavutetaan, kun blogissa mainostetaan sen aihealueeseen
liittyviä tuotteita ja mainokset onnistutaan kohdentamaan juuri oikealle
kohderyhmälle. Periaatteessa millaisella tahansa blogilla voisi tienata paljon
rahaa, jos bloggaaja onnistuu luomaan lukijalle ostotarpeen. Suuriin
tuloihin pääseminen edellyttää kuitenkin luonnollisesti myös suurta
lukijakuntaa.
On kuitenkin vaikeaa keksiä, millainen aihe olisi yhtä hyvä
tienaamismielessä kuin muoti- ja lifestyle-blogit. Ehkä aika näyttää, millaisia tienaamismahdollisuuksia muilla aihealueilla on. Periaatteessa mihin tahansa aiheeseen
voidaan kuitenkin liittää myytäviä tuotteita esimerkiksi e-kirjojen muodossa
tai mainostamalla muiden yritysten tuotteita.
Toisaalta on vaikeaa kuvitella, miten esimerkiksi Ukrainan tilanteesta kirjoittava bloggaaja voisi tienata suuria summia blogillaan. Sellaisen blogin lukijoilla ei taida päällimmäisenä olla mielessä uusien sohvatyynyjen hankkiminen. Ehkä juuri tässä ollaan ongelman ytimessä. Muista tietolähteistä tuputetaan vakavia asioita, joten ihmiset hakeutuvat hömpän perässä muoti- ja lifestyle-blogeihin. Ne tarjoavat pakoa arjesta.
Aika ajoin pohdin itsekseni blogimaailman tulevaisuutta.
Millaisia blogit ovat viiden vuoden päästä? Itse näen koko blogimaailman olevan
vielä aivan lapsen kengissä. Tällä hetkellä hutaisten tehdyt blogitkin
saattavat menestyä, mutta kilpailun kasvaessa blogien laatu tulee varmasti
paranemaan. Monet suositut bloggaajat ovat töykeitä lukijoita kohtaan. Bloggaajien ahneus ja räikeä rahastus paistavat lävitse. Myöhemmin bloggaajilla ei ehkä ole enää varaa vastaavanlaiseen käytökseen.
Bloggaaminen tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet itsensä
ilmaisemiselle ja tiedon jakamiselle. Tämän vuoksi uskon, että bloggaamiseen
tulee jatkossa lisää ulottuvuuksia ja blogeihin erilaisia ominaisuuksia.
Blogeja tullaan varmasti hyödyntämään enemmän työelämässä ja omien taitojen
markkinoinnissa. Blogien käyttäminen erilaisiin tarkoituksiin voi synnyttää myös uusia blogigenrejä. Jatkossa varmasti yhä useampi ihminen tulee tienaamaan
elantonsa bloggaamalla. On vain ajan kysymys, miten eri tyyppisiä blogeja opitaan valjastamaan taloudellisiin tarkoituksiin.
Aamen! Mielenkiintoista analyysiä.
VastaaPoistaNuo hesarin jutun kommentit aiheuttivat lähinnä pahoinvointia itselleni. Tuossa oli taas sellainen perinteinen naiset vs. miehet asettelu. Kaikissa naisten harrastuksissa on aina jotain vikaa ja naiset ovat pinnallisia bimboja. Miksi näin? Kielenkäyttökin oli vähättelevää (esim. sana "plokkaamistouhu"). Miten miesten harrastukset ovat jollain tapaa parempia? Aina puhutaan, että muoti ja ylipäänsä shoppailu ovat niin epäekologista puuhaa. Itse näen miesten auto- ja moottoripyöräharrastukset paljon pahempana touhuna. Ne ovat kalliita harrastuksia ja kuluttavat enemmän ympäristöä kuin naisten meikit ja vaatteet. Ja sitten jos naisena ei seuraa muotia ja huolehdi omasta ulkonäöstään, niin miehet silloinkin valittavat. Ei voi ymmärtää... Pointtina on varmaan se, että mitä ikinä nainen tekeekin, se on aina miehen mielestä väärin.
VastaaPoistaOlen itsekin pohtinut näitä asioita. Kenelläkään ei ole oikeutta vähätellä muiden tärkeitä mielenkiinnonkohteita. Ja mitä pinnallisuus edes on? Onko se sitä, että ollaan kiinnostuneita pelkästä ulkonäöstä? Muoti ei mielestäni ole kaikilta osin pinnallista, koska se on myös taidetta ja keino ilmaista itseään.
PoistaYritykset aivan pienistä hyvin suuriin satsaavat aikaa ja rahaa blogiensa ylläpitoon. Tämä pätee sekä business-to-business että business-to-consumer -puolen yrityksiin. Tällä perusteella vastaan otsikon kysymykseen, että myös "syvällisellä" blogilla voi olla liiketoimintaa edistäviä vaikutuksia.
VastaaPoistaYrityksille blogi on oman markkinoinnin väline eikä sinne siis tyypillisesti oteta ulkopuolisia mainoksia, joilla voisi ansaita. Blogia sen sijaan hyödynnetään asiakaskommunikaatiossa ja sen sisältöä voidaan jakaa sosiaalisen median kanavissa. Ideaalitapauksessa yrityksen blogi on sisältömarkkinointia, joka tarjoaa potentiaaliselle asiakkaalle esim. ajankohtaista uutta tietoa (b2b) tai huvia ja hyötyä (b2c). Pelkkä mainosblogi tuskin jaksaa asiakkaita juuri kiinnostaa.
Blogissa yritys voi nostaa esiin lehdistötiedotteen arvoisia uutisiaan mutta myös pienempiä asioita ja aiheita, jotka eivät liity suoraan yrityksen toimintaan mutta kiinnostavat yrityksen asiakaskuntaa.
Kiitos kommentistasi! Hienoa, että toit esille myös tämän näkökulman, että blogista voi olla merkittävää hyötyä myös yritystoiminnassa.
PoistaAivan erinomainen kirjoitus. Tämä laittoi ajattelemaan blogimaailmaa yleensä. Blogit eivät elä missään erilliskuplassa jossa ei ole kaupallisuutta. Muotiblogit mielestäni nimenomaan jatkavat naisten lehtien perinnettä, joissa markkinointi on olennaista. Blogi personoi kuluttamisen ja antaa sille ainoastaan paremmin kasvot ja ihaillun kohteen. Kiitos, tulen palaamaan artikkeliisi myöhemminkin.
PoistaKiitos! Näitä asioita on mielenkiintoista pohtia. Blogeilla on nykyään niin suuri vaikutus ihmisten kulutuskäyttäytymiseen. Olet oikeassa siinä, että muotiblogit jatkavat naistenlehtien perinnettä. Tuli muuten mieleen, että luin äskettäin tutkimuksesta, jonka mukaan naistenlehtien lukijamäärät ovat laskeneet. Voisi kuvitella, että muotiblogeilla on ollut vaikutusta asiaan.
PoistaKukin tienaa tyylillään. Jos joillekin blogi on rahasampo, niin moni asioista tietämätön voi kuvitella että onpas siinä helppoa massia. Lempiaiheistaan lienee helppo kirjoittaa, mutta kyllä bloggauskin työstä käy, mikäli vakavissaan sitä tekee.
VastaaPoista