lauantai 11. lokakuuta 2014

Näin saat muotiblogisi menestymään


Monet lukijat tulevat tähän blogiin etsien tietoa, miten muoti- tai lifestyleblogi perustetaan ja miten sellaisesta tehdään suosittu. Päätin vihdoin tarttua tähän aiheeseen ja antaa ohjeita menestyksekkään muotiblogin luomiseen. Monia tämän postauksen vinkeistä voi hyödyntää myös muunlaisissa blogeissa.


Menestyksen eteen täytyy nähdä vaivaa


Jos harkitset muotiblogin perustamista tai olet kenties jo perustanut sellaisen, olet luultavasti pyöritellyt mielessäsi seuraavia kysymyksiä:

  • Miten saisin blogini menestymään?
  • Miten voisin luoda bloggaamisesta itselleni työn?
  • Voisinko tienata bloggaamalla elantoni tai saada edes pieniä sivutuloja?

Menestyvän muotiblogin rakentaminen on haastava tehtävä. Niin monilla ihmisillä on nykyään oma blogi, johon kirjoitellaan omasta elämästä ja omasta tyylistä, mutta blogin vieminen seuraavalle tasolle onkin jo sitten vaikeampi homma. Miten ihmeessä oman blogin statuksen saa nostettua sellaiseksi, että mainostajat kiinnostuvat siitä ja blogilla voisi kenties jopa elättää itsensä?

Jo tässä vaiheessa kannattaa tiedostaa, että blogin eteen täytyy nähdä aivan älyttömästi vaivaa, jotta blogi menestyy ja alkaa joskus tuottamaan rahaa. Sinun täytyy omistautua blogille ja käyttää aivan tuhottoman paljon aikaa bloggaamiseen, jos haluat, että blogi menestyy. Suuren suosion kerääminen ei tapahdu yhdessä yössä, joten bloggaaminen ei ole mikään nopea tie rikkauksiin. Blogi kasvaa ja kehittyy vähitellen, joten kannattaa olla kärsivällinen.

Mitä enemmän bloggaat, sitä paremmaksi siinä kehityt. Osaaminen kumuloituu ajan myötä ja jonkin aikaa blogattuasi pystyt tuottamaan blogiin sisältöä nopeammin, koska turhaan sähläämiseen ja uusien asioiden opetteluun ei mene enää aikaa.


Bloggaaminen voi vaatia myös rahallisia satsauksia


Muotibloggaajat vaikuttavat kylpevän rahassa ja yritykset lahjoittavat heille jatkuvasti ilmaisia tuotteita aina kynsilakoista ulkomaanmatkoihin asti. Totuus kuitenkin on, että muotibloggaajan täytyy myös itse investoida rahallisesti omaan blogiinsa varsinkin alussa. Muotiblogissa valokuvat ovat avainasemassa, joten laadukkaaseen kameraan, kännykkään ja läppäriin kannattaa satsata jo alkuvaiheessa. Muita mahdollisia investointeja ovat esimerkiksi oman domainin, kuvanmuokkausohjelman ja blogin ulkoasun ostaminen.

Älä ota stressiä, jos sinulla ei ole tällä hetkellä varaa satsata blogiin rahallisesti. Tärkeintä on, että aloitat bloggaamisen nyt, vaikka ottaisitkin kuvat vaikka kaverilta lainatulla kameralla. Blogin hienosäätäminen on muutenkin pitkä prosessi eikä kaiken tarvitse olla heti valmista. Opettele tekemään kaikki mahdollinen itse, esimerkiksi ulkoasun muokkaaminen, niin säästät pitkän pennin.


Millä sinä erottaudut muista?


Suomessa on jo satoja ellei jopa tuhansia muotiblogeja, joten kilpailu lukijoista on kovaa. Sen vuoksi sinun täytyy olla parempi tai ainakin erilainen kuin muut muotibloggaajat. Mieti jo etukäteen, mitkä ovat niitä sinun vahvuuksiasi, joilla erottaudut muista.

Muotiblogia ei kannata missään nimessä kirjoittaa anonyymisti. Sinun persoonasi ja ulkonäkösi ovat muotiblogin keskiössä ja lukijat haluavat tietää, kuka olet, mistä tulet ja miksi kirjoitat blogia. Kerro siis blogissa oma tarinasi ja anna blogillesi kasvot.

Mieti, mitä ongelmia muissa muotiblogeissa on ja mitä sinä itse voisit tehdä paremmin. Ärsyttääkö sinua esimerkiksi se, että bloggaajat pönöttävät asukuvissa aina samoissa asennoissa ja postaavat kymmenen samanlaista kuvaa yhdestä asusta? Lisäksi sinun kannattaa poimia muista blogeista myös niiden hyviä ominaisuuksia. Mistä johtuu, että jotkut blogit ovat suosittuja?

Uskalla ottaa riskejä blogin sisällön suhteen ja heittäytyä mukavuusalueesi ulkopuolelle. Rohkeat ihmiset ovat kiinnostavia. Älä vaadi itseltäsi täydellisyyttä vaan suhtaudu bloggaamiseen rennosti. Anna persoonasi näkyä ja kuulua.


Sisältö on tärkeintä


Muista, että blogissa sisältö on aina tärkeintä. Blogista voi tulla mielenkiintoisten postausten ansiosta huippusuosittu, vaikka ulkoasu olisikin aivan kaamea ja kaikki muukin olisi mennyt mönkään.

Millaista hyvä sisältö sitten on? Lukijat pitävät sellaisesta sisällöstä, joka tarjoaa uutta tietoa tai viihdyttää. Parhaimmillaan blogipostauksilla voi auttaa lukijoita ja tehdä heidän elämästään parempaa. Jos onnistut muuttamaan lukijan elämän, hän ei unohda sitä koskaan. Jos teet postauksen esimerkiksi ihonhoidosta ja lukija pääsee neuvoillasi eroon aknesta, hän muistaa sinut ikuisesti ja kehuu blogiasi muillekin.

Älä kuitenkaan luota liikaa siihen, että hyvät postaukset tuovat sinulle lisää lukijoita. Harva blogi on sisällöltään täydellinen. Yritä siis hioa blogissasi kaikki ominaisuudet aivan viimeisen päälle. Loppupeleissä kokonaisuus ratkaisee.


Hanki blogille näkyvyyttä


Yritä saada mahdollisimman paljon vierailijoita blogiisi. Paras tapa saada lukijoita on tietysti tuottaa mahdollisimman laadukasta sisältöä, jolloin ihmiset suosittelevat blogiasi toisilleen. Voit nopeuttaa lukijoiden hankkimista muutamilla keinoilla.

Voit esimerkiksi suositella postauksiasi sosiaalisessa mediassa ja verkostoitua muiden bloggaajien kanssa. Parhaassa tapauksessa joku suosittu bloggaaja saattaa suositella blogiasi lukijoilleen.

On parempi käyttää vain muutamaa some-palvelua kuin yrittää toimia niissä kaikissa. Käytä vain niitä, jotka parhaiten palvelevat tarkoituksiasi. Tällä hetkellä Instagram ja Facebook ovat luultavasti parhaita työkaluja lukijoiden kalasteluun. Blogi kannattaa ehdottomasti lisätä myös Blogiistalle. Muista laittaa blogiin seuraa-painikkeet kaikkiin sosiaalisen median profiileihisi.

Nykyään on mahdollista ostaa itselleen seuraajia. En missään nimessä suosittele tätä vaihtoehtoa, mutta jos jostain syystä päädyt tähän ratkaisuun, valitse huolella, millaisia seuraajia ostat. Useimmiten maksulliset seuraajat ovat joukko aasialaisia feikkiprofiileja ja tällöin on erittäin todennäköistä, että ihmiset huomaavat sinun ostaneen seuraajia. Varsinkin jos kirjoitat blogia suomen kielellä, vaikuttaa suuri määrä ulkomaalaisia lukijoita epäilyttävältä.


Miten saada yhteistyökumppaneita?


Yhteistyökumppanien hankkiminen blogille on yksi helpoimmista keinoista tienata rahaa. Jotta yritykset haluaisivat tehdä yhteistyötä kanssasi, sinun täytyy brändätä blogisi siten, että se vetää mainostajia puoleensa. Blogisi täytyy olla siis laadukas, tyylikäs ja hyvämaineinen. Blogi pitää brändätä siten, että muut brändit haluavat itsensä liitettävän siihen. Tämän lisäksi sinun täytyy vielä pystyä osoittamaan, että sinulla on suuri ja uskollinen lukijakunta, jotta yritykset tietävät heidän mainostensa tavoittavan ihmiset.

Yhteistyökumppanien hankkiminen ei siis luonnollisesti onnistu, jos blogi on vasta alkutekijöissään. Blogilla pitää olla vahva brändi, jotta yritykset kiinnostuvat siitä. Mainostajat haluavat tietää, millainen bloggaaja on, jotta he osaavat sanoa, haluavatko he tuotteitaan esille blogiin. Tätä prosessia voi kuitenkin nopeuttaa muutamilla keinoilla:

  1. Tee blogistasi jo heti alussa mahdollisimman ammattimaisen ja laadukkaan oloinen.
  2. Bloggaa niin usein kuin pystyt. Alussa voit blogata jopa useita kertoja päivässä, jotta saat paljon sisältöä blogiin.
  3. Ota itse yhteyttä pieniin brändeihin ja tiedustele, voisitko tehdä yhteistyötä pientä maksua vastaan tai jopa ilmaiseksi.

Muista, että alussa kun blogisi on vielä melko tuntematon ihmisille, et voi pyytää yhteistöistä kuin pieniä rahasummia. Kun blogisi suosio kasvaa, myös tienestit kasvavat. Ajan myötä pääset käsiksi yhä isompiin kampanjoihin ja yhteistöihin.


Amatööristä ammattilaiseksi – 10 vinkkiä


Päivitä mahdollisimman usein. Yritä tehdä uusi postaus joka päivä, mielellään aikaisin aamulla. Näin lukijat omaksuvat rutiinin, että he käyvät lukemassa blogiasi päivittäin.

Älä kirjoita liian pitkiä postauksia. Muotiblogeissa kuvat ovat olennaisin asia eikä tekstiä tarvita paljoa. Esimerkiksi kolme kuvaa ja muutama kappale tekstiä riittävät yhdeksi postaukseksi.

Kirjoita hyvää kieltä. Kirjoitusvirheet tekevät mistä tahansa blogista epäarvokkaan. Kertaa kielioppia, jos säännöt ovat unohtuneet.  

Mieti tarkkaan, mitä mainostat. Älä ikinä tee yhteistyötä sellaisten merkkien kanssa tai mainosta sellaisia tuotteita, joihin itse et usko. Lukijat tietävät makusi, etkä varmasti halua menettää heidän luottamustaan.

Pysy aitona. Tee blogista täysin itsesti näköinen äläkä kopioi muita. Älä yritä olla jotain muuta kuin mitä olet, koska se tappaa kaiken luovuuden ja intohimon. Älä siis kopioi sopulimaisesti muita bloggaajia vaan ole rohkeasti oma itsesi. Lukijat voivat lukea muiden juttuja muilta sivuilta, mutta sinä löydyt vain sinun blogistasi.

Opiskele valokuvausta ja kuvien muokkausta. Muotiblogit ovat visuaalisia. Tarjoa lukijoille silmänruokaa ottamalla laadukkaita valokuvia. Ota asukuvia erilaisissa ympäristöissä ja tilanteissa. Opettele erilaisia poseerauksia ja ilmeitä, joita voit käyttää kuvaustilanteissa.

Tee blogille selkeä ja tyylikäs ulkoasu. Blogisi brändin kannalta on tärkeää, että blogin nimi, banneri ja ulkoasu sopivat kaikki tyylillisesti yhteen. Jos et itse osaa tai halua opetella muokkaamaan ulkoasua, voit palkata jonkun tekemään sen puolestasi.

Suunnittele blogipostauksia etukäteen. Voit luoda esimerkiksi Word-tiedoston, johon kirjoitat muistiin postausideat ja luonnostelet tekstejä. Kirjaa kaikki ideat ylös heti silloin, kun ne juolahtavat mieleen, jotta ne eivät unohdu. Tällä tavalla blogin kirjoittaminen on helppoa, kun sinulla on aina materiaalia valmiina.

Tee blogistasi hakukoneystävällinen. Hakukoneoptimointi ei ole yhtä tylsää ja vaikeaa kuin miltä se kuulostaa. Hakukoneoptimoinnin avulla voit saada blogisi sijoittumaan korkeammalle hakutuloksissa, mikä tietää lisää lukijoita ja enemmän tuloja.

Näe paljon vaivaa. Tätä ei voi ikinä korostaa liikaa. Lukijat arvostavat vaivannäköä, koska se osoittaa, että kunnioitat lukijoita ja haluat tuottaa hyvää sisältöä. Kuuntele lukijoidesi toiveita ja kehitä blogiasi jatkuvasti entistä paremmaksi.  


LUE MYÖS:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti