maanantai 14. heinäkuuta 2014

Miksi miehet eivät menesty bloggaajina?


Miksi niin moni nainen tienaa Suomessa elantonsa bloggaamalla, mutta miehet eivät siinä jostain kumman syystä ole onnistuneet? Miehiä sitä paitsi pidetään yleisesti ottaen lahjakkaampina tietokoneiden käyttäjinä kuin naisia, joten luulisi bloggaamisen olevan miehille helppo keino rikastua. Miksi naiset voivat tienata tuhansia euroja kuussa blogeillaan, kun taas miesten tulot jäävät muutamaan sataan euroon?

Olen viime aikoina vertaillut miesten ja naisten kirjoittamia blogeja keskenään ja pohtinut, mistä nämä tuloerot voivat johtua. Olen myös seurannut ihmetellen vierestä, kun miespuolinen ystävä yrittää perustaa blogia. Tässä artikkelissa kerron kärjistetyn esimerkin avulla, miksi monien miesten blogiprojektit epäonnistuvat kun taas naiset porskuttavat blogimaailmassa eteenpäin. Mitä virheitä miehet siis tekevät blogeissaan?


1. Blogin aiheella ei voi tienata rahaa

Mies ei osaa valita blogille aihetta, jolla voi rikastua. Mies pohtii kuumeisesti blogin aihetta, josta ihmiset voisivat kiinnostua. Hän miettii, missä itse on hyvä ja mistä aiheista on itse erityisen kiinnostunut. Mies harrastaa maraton-juoksua, joten hän päättää perustaa maratonia käsittelevän blogin.

Mikä tässä aihevalinnassa meni sitten pieleen? Ensinnäkin, jos blogia kirjoitetaan suomen kielellä, on lukijajoukko melko pieni. Blogin aihe voi olla hankala tuotteistaa, koska maraton-juoksuun ei liity paljoa välineitä. Mainokset ovat bloggaajalle tässä tapauksessa todennäköisesti ainut keino tienata rahaa.

Entä mitä nainen tekee aiheenvalinnassa toisin? Blogin aihetta pohtiessaan nainen miettii aivan kuten mieskin, mistä asioista on erityisen kiinnostunut ja missä kokee olevansa hyvä. Nainen pitää meikkaamisesta ja kokee olevansa siinä keskivertonaista parempi. Blogi ei vaadi mittavia alkuinvestointeja, koska meikit ovat melko halpoja ja nainen ostaisi niitä muutenkin, vaikkei kirjoittaisi aiheesta blogia. Meikkausblogin kirjoittajana saisi varmasti paljon ilmaisia meikkejä, mikä tietäisi säästöjä itselle. Aiheen ympärille voisi perustaa myös oman YouTube-kanavan. Suomessa on lähes 2,8 miljoonaa naista, joten lukijoita riittää taatusti. Meikkifirmat maksaisivat varmasti korvausta siitä, että saisivat tuotteitaan esitellyiksi blogissa. Aihe on siis toisien sanoen helposti tuotteistettava.


Kuva: scottchan / FreeDigitalPhotos.net



2. Turha sählääminen

Miehet keskittyvät sisällön tuottamisen sijasta epäolennaisiin asioihin. Kun mies päättää perustaa blogin, hän pohtii useiden päivien ajan, minkä blogialustan valitsee. Blogialustan valitseminen on miehen mielestä tietysti tärkein bloggaamiseen vaikuttava päätös. Niinpä hän etsii kaiken mahdollisen tiedon netistä ja kuuntelee kavereidensa kokemuksia aiheesta. Lopulta hän päätyy valitsemaan itse asennettavan WordPressin, koska se on ainut katu-uskottava menetelmä perustaa blogi.

Seuraavaksi pitääkin sitten keksiä oma verkkotunnus, hankkia blogille hostaaja ja suunnitella ulkoasu. Mies käyttää taas muutaman viikon aikaa näiden asioiden tutkimiseen. Hän onnistuu hankkimaan oman domainin ja hostaajan pitkän pohdinnan jälkeen, mutta ulkoasu tuottaa ongelmia. Mies ei osaa koodata ulkoasua mieleisekseen ja hän kaipaa apua joltain sellaiselta henkilöltä, jolla on silmää ulkoasuasioissa. Kaveri tarjoutuu auttamaan, mutta on tällä hetkellä todella kiireinen.  Muutama kuukausi vierähtää, kun molemmilla on niin paljon menoja. Blogi vaipuu hetkeksi unholaan, kunnes kaverit päättävät yhteisen illanvieton yhteydessä säätää ulkoasun kuntoon.

Mies on ylpeä kaverinsa kädenjäljestä, koska blogi vaikuttaa todella ammattitaitoiselta. Eikä ulkoasuun mennyt rahaakaan kuin satanen. Nettisivu on erinomainen osoitus kaverin koodaustaidoista. Tätä kelpaa esitellä kavereille! Lukijat voivat kirjautua omilla tunnuksilla sisään sivustolle. Sivustolla on oma keskustelupalsta lukijoille sekä paljon muita hienoja ominaisuuksia. Täydellistä! Nyt vain tarvitsee hankkia blogiin mainoksia, niin rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

Mies tai koodaajakaveri eivät ole kuitenkaan ymmärtäneet, miksi ihmiset lukevat blogeja. Blogiin tullaan sisällön eikä taidokkaan ulkoasun perässä. Monimutkaiset härpäkkeet ja keskustelualueet tekevät blogista sekavan. Itse tekstien lisäksi tarvitsee oikeastaan vain blogiarkiston, jotta vanhoja postauksia on helppoa lukea.

Kun ulkoasu on kunnossa, päättää mies aloittaa bloggaamiseen. Sivustolle täytyy luoda ainakin muutama artikkeli, jotta lukijat löytävät blogin. Mies haluaa maksimoida bloggaamisesta saatavan hyödyn, joten hän käyttää muutaman viikon ajan kaiken vapaa-aikansa hakukoneoptimoinnin opetteluun. Lopputuloksena tekstin laatu kuitenkin kärsii liiallisen optimoinnin takia ja blogi sijoittuu alemmas Googlen hakutuloksissa.

Mitä nainen tekee toisin? Näiden kuukausien aikana, kun mies on sählännyt blogin perustamisen kanssa, on nainen ehtinyt jo luoda hienoa uraa bloggaajana. Naisella meni noin kymmenen minuuttia, kun hän perusti blogin Bloggerissa ja sääti ulkoasun mieleisekseen. Ensimmäisestä päivästä lähtien hän on tehnyt muutaman postauksen päivässä. Jo ensimmäisen viikon jälkeen hän hankki blogiinsa mainoksia.

Naisella satelee sähköpostiin yhteistyöpyyntöjä. Kosmetiikkayritykset haluaisivat naisen esittelevän heidän valmistamiaan meikkejä blogissa. Lukijat pyytävät naista tekemään häämeikkauksia.

Tähän mennessä nainen on tienannut blogillaan 700 euroa kun taas mies on 130 euroa miinuksella. Tulot kasvavat kokoajan entisestään ja nainen harkitsee, että hän voisi lopettaa päivätyönsä joskus tulevaisuudessa, jos tulojen kasvu jatkuu vastaavalla tavalla.


Mitä tästä opimme?

Blogin perustamisessa ja kirjoittamisessa kannattaa käyttää maalaisjärkeä. Pohdi jo aihetta valitessa, että millainen aihe on helppo tuotteistaa. Käytä blogin ominaisuuksien säätämiseen käytettävä aika mieluummin sisällön tuottamiseen. Ulkoasua ei kannata muokata liikaa, koska yksinkertaisuus ja helppo käytettävyys on valttia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti